Den moderne madbutik

Slagterbutikkerne har forandret sig gennem de seneste årtier. Kundernes efterspørgsel og tiden trends har sat sine spor, og i takt med ændringerne i forbrugsmønsteret er der sket forandringer i landets slagterbutikker. Fra en gang at sælge fersk kød, pølser, leverpostej og måske frikadeller så træder kunderne i dag ind i et madunivers, når de besøger slagteren.

Der var en gang, hvor husmoren dagligt gik til slagteren for at købe kødet til dagens måltider. Dengang præsenterede slagterdisken primært fersk kød, og der var alle mulige og umulige udskæringer. Udviklingen gennem mange år har betydet, at ”det at gå til slagteren” ikke er det samme mere. Med køleskabets og kummefryserens indtog forsvandt mange små slagterforretninger, fiskehandlere, grønthandlere og mejeriudsalg hurtigt.

Indkøbsmønsteret forandrede sig – og siden hen er det især supermarkedernes udbud af fersk kød og pålæg, der har gjort danskernes indkøbsvaner anderledes. 

Den dag i dag er slagterfaget stadig et håndværk med rødder i stolte traditioner – og passionen til det gode kød har ikke ændret sig. Men i dagens slagterbutikker handler det om meget mere end blot at skære det ferske kød ud. Butikkerne er tilpasset kundernes behov, og sortimentet indeholder meget andet end fersk kød og pølser. Her kan kunderne finde lette frokostløsninger med alt lige fra frisksmurte sandwich, smørrebrød, lun ribbensteg til pølseborde og alt til det store kolde bord. Der er altid spændende inspiration til aftensmåltidet, og delikatessen er fyldt med lokkende varer. I det hele taget er slagterbutikken en god start på en skøn madoplevelse.

I dag skal det være en helhedsoplevelse at gå til slagteren – og det er kundernes samlede måltid der er i fokus. Kødet er fortsat omdrejningspunktet, men det sælges i højere grad tilberedt, således at kunden bare skal varme retten i ovnen eller på panden, når man kommer hjem efter en travl dag. Alle retter er hjemmelavede og tilberedt fra bunden af gode råvarer, og kunden kan tilberede et måltid på ganske kort tid om det er til hverdag, eller når der ventes gæster. Slagteren har gjort forarbejdet – det er nemt og det er lækkert. 

Mange slagterbutikker har i dag kokke ansat, hvilket giver en ekstra og spændende dimension, når kødet skal tilberedes og sættes sammen med lækre grøntsager og spændende nye smagskombinationer. I dag skal slagteren være inspirerende og fuld af nye idéer samtidig med, at kunden skal have gode råd og vejledning med på vejen om tilbehør og stegetider.

Kunden skal nemlig som altid have en god oplevelse, når der handles hos slagteren – både en god oplevelse under selve købet men bestemt også en god smags- og spiseoplevelse hjemme i eget køkken.

Selv uddannelsen til slagter har fulgt med tiden – i dag uddannes man ikke til butiksslagter, men derimod til gourmetslagter. Uddannelsen indeholder så meget mere end blot at skære kødet ud – der uddannes gourmetslagtere, som virkelig interesserer sig for de gode råvarer, det gode håndværk og så selvfølgelig hvordan kødet skal tilberedes, og hvilke grøntsager der passer dertil. Desuden skal de vide alt om kødet fra dyret gik på marken, til det hænger og modner på krogen i butikken.

0
    0
    Din kurv
    Your cart is emptyReturn to Shop